הפעילות תורחב: נבחרה נשיאות לביה"ד הגדול של אירופה

נתי קאליש No Comments on הפעילות תורחב: נבחרה נשיאות לביה"ד הגדול של אירופה

בכינוס הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' במינכן: נבחרה נשיאות לביה"ד הגדול של אירופה; תורחב פעילות מחלקות המקוואות, עירובין וסת"ם | גלריה

17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' בחרה פה אחד את אבות בתי הדין; נשיא הועידה הגאון רבי פנחס גולדשמידט, יו"ר הועדה המתמדת ואב"ד לונדון הגאון רבי מנחם געללעי ואב"ד ליאון הגאון רבי יחי' טובול לכהן בנשיאות בית הדין הגדול של אירופה. בנשיאות ביה"ד הגדול כיהן, כזכור, הגאון הגדול רבי חנוך הכהן ארנטרוי זצ"ל שנלב"ע לפני כשנה.

הגר"פ גולדשמידט סיפר כי שהה בשבת האחרונה בברלין. "לכולנו ידוע בוודאי כיצד הגאון הגדול רבי חנוך הכהן ארנטרוי זצ"ל גאב"ד ביה"ד של אירופה פעל בעניין וכיצד 'הפך' שכונות באנגליה ברגע שהקים שם כולל אברכים. בשבת בברלין הגיעו יותר מאלף איש לשמוע שיעורי תורה. הדבר המופלא הזה יכול היה להיות רק הודות לפעילותו של הגר"ח ארנטרוי, במיוחד בגרמניה. פעילות שכללה הקמת מוסדות תורה וחידוש בית המדרש לרבנים בברלין. יותר משמונים אחוז משיעורי התורה שניתנו שם היתה מפיהם של רבני בית המדרש והרבנים הצעירים בוגרי תוכניות ההשתלמות המיוחדות של הועידה.

"במציאות הנוכחית נוצר צורך גדול להקמת כוללי אברכים במדינות בהן אין כולל אברכים. הוכח כי פעילות שכזו הופכת את המקום והתוצאות הן מדהימות בקירוב והפיכת בתים לנאמנים לה' ולתורתו והקמת תשתית חינוכית תורנית מתאימה".

יומו השני של כינוס הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' שהתקיים במינכן שבגרמניה נפתח בשיעור מיוחד של הגאון רבי משה לבל המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה לע"נ הגאון הגדול רבי חנוך ארנטרוי זצ"ל גאב"ד אירופה בנושא קבלת מצוות ובירור יהדות בעקבות מעשה גיור שהיה באחד מבתי הדין באירופה שהובא להכרעתו של מרן הגרי"ש אלישיב שליווה, כזכור, והיה תל תלפיות ל'ועידת רבני אירופה', כמו לעולם כולו. התפתח דיון מרתק בין הרבנים ואבות בתי הדין והדיינים.

בכינוס השתתפו רבני מדינות וערים אבות בתי הדין ודיינים ממרבית מדינות האיחוד האירופי ובהם; צרפת, גרמניה, בריטניה, איטליה, מולדובה, בלארוס, יון, הולנד, בלגיה, פולין, שווייץ, איטליה, אוסטריה ועוד.

הגר"מ לבל חזר על עמדתה של 'ועידת רבני אירופה' המייצגת את המנהיגים הרוחניים של למעלה משמונים אחוז מהקהילות המרכזיות והכלליות באירופה המונים כמיליון וארבע מאות אלף איש הקובעת כי אין לבצע או להכיר בגיור בלי קבלת תורה ומצוות ועל הגר לחיות במקום שמאפשר תנאים אלה. "דייני הועידה עסוקים יומם וליל בכל הקהילות באירופה בקירוב רחוקים אך בגיורים של מי שאנו יודעים בוודאות שישמור תורה ומצוות. אין כלל דרישה להכיר בגיורים אלה שאין לה כל תוקף הלכתי. כל החברים במאות הקהילות שלנו באירופה מעוניינים רק בגיור על פי ההלכה ומסורת ישראל" – אמר נהגר"מ לבל.

הרבנים קיבלו עדכון נרחב על ההתקדמות בנושא בית הקברות שניפישוק בוילנה וההסכם שנחתם עם הקהילה. המיושם כמודל לפעילות ממוקדת ונבונה ואיחוד השורות בין הועידה לנשיא ביה"ד הגדול הרה"ר הגר"ד לאו וארגונים יהודיים כמו אגודת ישראל באמריקה, ארגון האו יו – OU ואחרים המיוסד עפ"י הנחיות מרנן ורבנן גדולי ישראל זצוק"ל ויבדלח"א.

הגרי"מ לבל גולל את השתלשלות הפרשה שהחלה בעקבות צעדים שננקטו ע"י ממשלת ליטא מבלי להתייעץ עם נציגי העם היהודי ממשיכי מורשת יהדות וילנה ומכתבם של גדולי ישראל; מרן ראש ישיבת פוניבז' הגר"נ אדלשטיין זצ"ל אליו הצטרף שיבדלח"א ראש ישיבת סלבודקה הגאון רבי דב לנדו לועידה – "כועידת הרבנים המייצגים את יהודי היבשת, עליכם להיכנס לעובי הקורה ולצד הדאגה החשובה יותר ליהודים החיים ולרוחניותם, לדאוג גם למנוחת שוכני עפר". וכאן המקום לשבח את נאמנם של גדולי ישאל ושליחם לועידה הרב ישראל פרידמן שבזכות האמון לו הוא זכה וזוכה ממרנן ורבנן גדולי ישראל זצוק"ל ויבדלח"א הביא את דברם לועידה ויצר את שיתוף הפעולה עם הארגונים היהודיים בעולם כשהוא מנווט מטעם גדול"י את המו"מ מול נציגי ממשלת ליטה והקהילה היהודית, בוועדה זו חברים הגר"מ לבל וראש מטה נשיא הועידה מר גדי גרוניך. 

לאחר מספר דיונים ובשילוב פעילות בינלאומית עניפה נחתם הסכם בין הועידה לקהילת ליטא כשלאחריו הוקמה ועדה ממשלתית בה חברים ועידת רבני אירופה והארגונים הבינלאומיים. בין החלטות הועדה; ניתוב התקציבים בתאום עם נציגי הגופים הללו כשהצעדים הראשונים הם: שיקום מקווה הטהרה. הקמת כולל אברכים ומערכת כשרות. הגר"מ לבל הוסיף כי הישג משמעותי ביותר ובעל אמירה ברמה הבינלאומית בהקשר לטיפול בבית העלמין ובמבנה הענק שנבנה בשנות הקומוניסטי בשטח ביה"ע בהכוונת מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי ומרן הגר"נ אדלשטיין זצ"ל פועלת הועדה על פי הנחיותיו של גאב"ד בית הדין מיסודו של הגר"נ קרליץ בבני ברק הגאון רבי שריאל רוזנברג.

הגר"מ געעללי אמר כי זו דוגמא בולטת במיוחד לרמת האמון לה זוכה 'ועידת רבני אירופה' ומעמדה הבינלאומי התורני. אני מצטרף לברכות החמות ולהערכה הרבה לידידנו הנכבד מקים עולה של תורה הרב ישראל פרידמן על המסירות והתבונה להביא לשיתוף הפעולה בין כל הארגונים בהכוונת גדולי ישראל ויהי רצון שחפץ ה' יצליח והיה זה שכרנו.

הגר"מ לבל דיווח על הרחבת התוכניות המיוחדות לרבנים צעירים שבמסגרתם הם לומדים ומשתלמים לעומק בהלכה ובמעשה במשך שנתיים בנושאים רבים ובהם; בדיקת מקוואות, השגחה על משגיחים במפעלים ובמסעדות, בירור יהדות מקדים ועוד. מקבלים הרבנים הכשרה מקצועית וכלים לפיתוח וניהול הקהילה בתחומי; תקשורת, מנהיגות, בניית הקהילה , ניהול וגיוס כספים, הופעה בפני קהל ועוד. הוא הוסיף כי במרכז מופעלות גם תוכניות חינוכיות מקיפות בנושאים הלכתיים ורבניים, וכנסים בינלאומיים בנושאים אקטואליים המשפיעים על היהדות. מזכ"ל הועידה הרב אהרן שמואל בסקין המרכז בתבונה רבה את התוכניות לרבנים צעירים סיפר כי בשתי המחזורים הקודמים השתתפו חמישים ושמונה רבנים המכהנים פאר בעשרים ושתיים מדינות. "לפני כשבועיים פתחנו את המחזור השלישי בו משתתפים עשרים ושש רבנים צעירים מעשר מדינות והם נבחרו מתוך כארבעים שרואיינו להיתכנות לתוכנית". 

אב בית הדין של 'אגודת הרבנים של ארה"ב וקנדה' ובית הדין לעגונות של הועידה באמסטרדם הגאון רבי אריה רלב"ג סקר את פעילות ביה"ד לעגונות שהביא לשחרורן של עגונות רבות תוך מציאת פתרונות לשאלות סבוכות ביותר. 

הגאון רבי רפאל אייבריס חבר ביה"ד גרמניה סיפר למשתתפים על תקדים משפטי בהולנד ולפיה; שופט ביטל פיטוריו של רב בשל פסיקתו נגד הכנת סרט על שפינוזה בבית הכנסת הפורטוגזי העתיק באמסטרדם. "השופט שכמובן אינו בן ברית אמר משפט חשוב שראוי שילמדו ממנו ברחבי העןולם כולו; רב תפקידו לפסוק הלכה בהתאם להשקפת עולמו ותורתו" – סיפר הגר"ר אייבריס.

אחר הצהריים ביקרו הרבנים במטה הועידה ה'מרכז לחיים היהודיים באירופה' במינכן הפועל בחסות ממשלת בוואריה בניהולו של ראש מטה הנשיא מר גדי גרוניך שעמל על פיתוח הקשרים עם ממשלת בוואריה והביא לידי גמר את ההסכם ההיסטורי במתן חסות הממשלה לפעילות הועידה באירופה ולהקמת בית הועידה במינכן. הגר"מ געללעי שיבח את פעילותו של מר גרוניך על פיתוח התוכניות של הועידה בכל התחומים. "מעמדה של ועידת רבני אירופה בכלל ובית הדין הגדול במיוחד חייב מקום של קבע שממנו תתנהל הפעילות הענפה. הקמת המרכז תאפשר לבית הדין דאירופה לפעול בצורה מסודרת ומאורגנת, בהקמת מאגרי מידע מסודרים וכדו' שיתנו מענה נחוץ לרבני ודייני אירופה וקשר עם הקהילות היהודיות בעולם". 

הרבנים שמעו סקירה מקיפה על עבודתם של רבני ופקידי מחלקות בירור יהדות וכשרות, הכשרה ורישוי למוהלים שוחטים משגיחי כשרות וסופרי סת"ם. אגף תיאום ובקרה למקוואות ועירובין והאגף לשדרוג הקשרים בין הקהילות לרבנים. הם שמעו על הרחבת הקשרים הבינלאומיים וביטחון הקהילות ועל פעילות מטה לתיאום תוכניות ההעצמה לרבנים צעירים ולנשות הרבנים, הכוללים השתלמויות וכנסים בהלכה היהודית ובנושאים המשפיעים על חיי הקהילות היהודיות ביבשת. 

הרב בסקין דיווח למשתתפים כי "לאור הפניות הרבות של רבני קהילות, חידשנו את פעילות לשכת מידע 'מטהר את ישראל' בפרויקט ע"ש מרן בעל "איילת השחר" זצוק"ל של מחלקת המקוואות בראשות מומחה המקוואות הרב גדליה אולשטיין. 'חובתנו לעמוד על המשמר ולסייע בבניית מקווה חדש, בשיפוץ הקיים, והכנו סל שירותים חיוניים לקהילות ובהן בדיקת מקוואות ותחזוקתם השוטפת".

אמש אירחה הקהילה את הרבנים בקבלת פנים מרשימה בהשתתפות המארח הרב שמואל אהרון ברודמן רבה של מינכן ראשי הקהילה ואישי ממשל ועירייה.



0 תגובות